Thursday, January 7, 2010

perjalanan::...



Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih. Segala pujian hanya bagi ALLAH swt, Tuhan yang Esa, Tuhan yang mencipta, memiliki dan mentadbir sekalian alam, Tuhan yang memiliki nama-nama yang baik. Selawat dan salam kepada Rasulullah saw yang diutuskan untuk membimbing manusia ke jalan kebenaran, jalan menuju keredhaan ALLAH swt.



Setelah sekian lama membiarkan blog sepi tanpa entry baru, tergerak hati untuk mencoretkan sesuatu. Mungkin juga sengaja saya biarkan entry blog ni sunyi kerana tidak berkesempatan untuk luangkan walaupun banyak yang ingin di kongsi namun ia terabadi dengan gerakkerja yang lebih memerlukan. Alhamdulillah, segala perancangan ahli ‘jailulfateh’ untuk membantu adik2 dipermudahkan. Perancangan demi perancangan. Bagi saya, musim cuti kali ni sementara menunggu saat praktikal di klang nanti adalah sesuatu yang sukar dilupakan. Mungkin ini dikatakan ukhwah ‘adik beradik’. Syukur lillah, mungkin takdapat dikongsi di sini namun moga segala gerakkerja jailulfateh dan adik bradik2 ‘iman’ mendapat perlindungan Allah. Insyaallah.



Walaupun sibuk dengan gerakkerja di bumi ‘london’, Allah ruangkan masa utk saya dan dan dua sahabat menyelesaikan misi mencari rumah sewa utk praktikal. Tidak disangka juga walaupun saat2 gerakkerja yang begitu mememrlukan, Allah masih bagi nikmat mengembara yang sukar dilupakan. Bukan makna nak ‘skip’ tanggungjawab tapi saat mencuri masa utk setle kan rumah sewa, Allah datangkan nikmat mengembara+musafir. Perancangan Allah melebihi dan mendahului perancangan hamba. Jika sebelum ni, pernah merancang dengan sahabat sperjuangan utk menCARI sedikit masa utk mengembara namun tidak menjadi atas masyaqoh dan hal2 yang lebih memerlukan/aulawiyat. Syukur lillah.



Apapun, bagi yang suka mengembara, jangan sekadar niatkan pengembaraan anda sebagai satu hobi untuk mencari ketenangan mahupun keseronokan, tapi, jadikan niat mengembara kerana Allah, insyaallah kita akan dapat sesuatu lebih dari yang kita hajatkan.=)



Ambillah pengalaman dan pengajaran bagi setiap apa yang berlaku sebagai persediaan dan muhasabah hari mendatang.



Allah Swt. telah berfirman : Hai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah, dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat), dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang fasiq” (Al-Hasyr : 18).



Ayat diatas menunjukkan perintah bertaqwa kepada Allah dan dilanjutkan dengan perintah untuk bermuhasabah.

Mungkin saat2 awal tahun ini, banyak perancangan2 yang disusun bagi mencapai misi mahupun matlamat masing2, namun bagi saya juga yakin malah mungkin sama bagi sahabat2 dluar sana, tidak tunggu saat tahun baru utk men’tajdid’ niat/amalan, malah seharusnya sentiasa diperbaharui setiap detik dengan muhasabah diri.





“Orang yang menjauhi dosa-dosa besar dan perbuatan keji yang selain dari kesalahan-kesalahan kecil. Sesungguhnya Tuhanmu Maha Luas ampunan-Nya dan Dia lebih mengetahui (tentang keadaan) mu ketika Dia menjadikan kamu dari tanah dan ketika kamu masih janin dalam perut ibumu. Maka janganlah kamu mengatakan dirimu suci. Dialah yang paling mengetahui tentang orang yang bertakwa.” (Surah al-Najm: 32)



Allahua'lam

No comments:

Post a Comment