Thursday, November 6, 2008

Dimanakah diriku::...


Semalam pergi meninggalkan diriku
Menggamit sebuah memori semalam..

Namun juga terpalit sejuta penyesalan
Pabila mngenangkan detik-detik hari….Berlalu tanpa terisi
Penyesalan atas tingkah yang membuahkan dosa
Meski tidak kusedari namun ia tetap benar sedar
Dek kelalaian diri menuntun hati
Membiarkan nafsu menguasai diri
Biarpun sesalan itu sering bertandang
Namun tingkah tetap jua di situ
Ya Allah
Aku mungkiri Mu…..Aku mungkiri lafaz kataku
Mungkiri jua doa titipan ku
Ampuni tiap kelalaian ku ini……Dari mengingatiMu
Keindahan episode dunia mengenjakkan sedikit hatiku
Terpesona, lalai dari matlamat yang Satu
Jika kelmarin datang mengusai lembut diriku
bersama tarbiyyah yg tegar…. mengapa tidak semalam?

Tarbiyyah yang ditutur……Juga nasihat pembimbing diri
Sering kutitipkan utk
‘anak-anakku’
Tapi dimanakah aku?
Benar tiap kata lafaz akan diuji
Sering aku siapkan diri…..Ditarbiyyah oleh Yg Haq
Namun, sering jua aku tewas

Ya Allah
Lemahnya aku menghadapi ujianMu
tarbiyyahMu tak pernah lekang dari hambaMu
kutahu, tarbiyyah itu bukti cintaMu
tapi dimana cintaku padaMu
ya Rabb
anugerahkan cinta dan takutku padaMu
Kesepian terisi dengan hari ini
Pengharapan yang mensuci diri
Ikrar hati yang diulangi demi tarbiyyah diri
Kau pegang kuat hatiku ya Rabb
Moga jalanku lurus kembali
Menuju redhoMu yang satu

Tiada guna menabur kata da’wah jika diri tidak mampu dida’wah
Tiada guna menabur kata tarbiyyah jika diri sering mungkirinya
Aku sedar jalan juang juga da’wah yang ku lalui ini tiada kan akhirnya
Moga diriku juga begitu
Hasil tarbiyyah dariMu Rabb

Ya Rabbul Tawwaab..aku tahu pengampunanMu tak bertepi
Ya Rabbul hafizd..kau peliharalah diriku juga hatiku..
Ayuh sahabat seperjuanganku
Kita tuntun kembali langkah yang kian kabur
Tiada erti jika perjuangan yg selama ini digahkan namun tanpa redho Ilahi
Ayuh mulakan kembali..

Nasihatku pada diriku juga dirimu…
jagalah hubungan dgn Allah juga sesama manusia
~habblun min Allah wa hablun min al nas~

Jaga ikhtilat..
jaga tutur lafaz, jaga ibadah juga amalan
jaga perjuangan juga jalan da’wah ini

“ya Allah, bantulah aku mengingatiMu, mensyukuri ni’matMu dan memperbaiki ibadahku pdMu”
~dinukilkan khas buat diriku juga dirimu shbt~
5:20 AM
9 zulkaedah 1429 H




No comments:

Post a Comment