Wednesday, February 25, 2009

istiQomah

Assalamu’alaikum wbt..

Musim demam ke sekarang? Mungkin juga sebab satu rumah saya dah macam bergilir demamnya. Apapun, bukan isu demam yang nak dibincangkan. Sedang saya siapkan tutorial fizik moden tadi, tetiba teringat kata-kata ust Zainol Asri semasa kuliahnya.

istiqomah itu lebih baik dari karamah. Jangan meletakkan kepentingan diri melebihi kepentingan berjuang

Kata-kata yang penuh bermakna ketika diri berasa lemah, tambahan bila diuji dengan kepenatan juga kesakitan. Memang tak dapat dinafikan haq2 diri(kesihatan) perlu dijaga tapi bukan bermakna untuk manjakan diri! ayuh re-check diri..

Ust Zainol asri menegaskan lagi>
“duk dalam medan dakwah peringkat kampus hanyalah untuk menguatkan diri di luar nanti.. tanamkan diri dalam tanah hitam(pembinaan diri).
Untuk menegakkan ma’ruf yang paling besar adalah daulah Islamiyah dan meruntuhkan mungkar paling besar adalah meruntuhkan jahiliyah”

Sahabat-sahabatku, Walau bagaimana padat sekalipun agenda jemaah yang kita susun, tarbiyah diri tetap tidak boleh ditinggalkan. Mesti memiliki hubungan yang kuat dengan Allah. Amalan fardhu perlu dijaga juga mantapkan dengan amalan-amalan sunat.

“Tn. Guru Nik Aziz, dari 15 tahun umurnya tak pernah tinggal tahajud, hingga kini dia tak boleh hidup tanpa tahajud”
"biar dari segi ibadah kita adalah sufi dan sudutnya disiplin pula kita jundi"

Kita boleh muhasabah dan check diri samada semakin baik iman kita atau dalam keadaan kritikal. Orang yang banyak dosanya susah untuk berqiamullail? Mungkin boleh check pada diri kita sendiri.

Kadang terdetik juga bagaimana nak rasa nikmatnya berqiamullail bilamana jika qiamullail menjadi rutin malam-malam kita, sehingga ada masanya susah untuk mengalirkan air mata atau dalam erti kata lainnya ‘nikmat’ qiamullail.
Persoalan itu juga timbul semasa kuliah ust zainol dan jawapan dari ust benar-benar menyentuh hati saya.

JANGAN JADI HAMBA RASA(ahwa)! Biar istiqomah(tahajjud) walaupun sampai rasa biasa daripada kita nak buat sekali sekala sebab nak rasa sedap qiamullail.. jika qiamullail sebab nak jumpa Allah insyaallah akan hadir rasa syahdu dan menangis..”

Subhanallah. sesuatu yang perlu kita sedar. Kesibukan duniawi bukan bermakna kita boleh ‘larikan diri’ dari usaha taqorrub billah. Ingatlah sahabat, kita tak pernah aman dari perancangan juga ujian Allah. Perlu persiapkan diri untuk menghadapi rencanaNYA. Namun perlu juga kita pasakkan dalam diri bahawa rencana juga ujian dari Allah adalah tanda cinta Nya pada hamba. Moga ianya bukan istidraj (Allah bagi nikmat dan kemudian diberikan kemusnahan buat kita hambaNya).

ya Tuhan kami, berikanlah rahmat kepada kami dari sisi Mu dan sempurnakanlah petunjuk yang lurus bagi kami dalam urusan kami” – al Kahf:10

Allahu’alam

No comments:

Post a Comment