Wednesday, July 8, 2009

PPSMI Dimansuhkan...


salam'alaikum sahabat sahabiah..
alhamdulillah setelah sekian lama menyepi, Allah ruangkan jua masa untuk saya memperbaharui entry blog ni=)

Setelah sekian lama rakyat memperjuangkan untuk dimansuhkan PPSMI, akhirnya, pihak kementerian pelajaran mengambil jua kata putus untuk memansuhkan PPSMI 2012 yang mula dilaksanakan sejak 2003. Namun, mungkin dikalangan kita ada yang menyokong dan membantah tindakan tersebut. Apapun, bagi saya yang bakal menjadi seorang guru ‘sains’ melihat pemansuhan dasar PPSMI ini wajar kerana banyak aspek imbal balik yang dapat dilihat melalui dasar itu.

Walaupun agak sukar untuk bakal guru yang sememangnya di ‘training’ dari awal dengan ‘term2’ Bahasa Inggeris (BI) dan peng’kuliahan dalam BI, namun ianya bukan pelemah semangat untuk kembali kepada term BM walaupun sedikit sukar. Melalui pengamatan dan pengalaman ana berikutan ROS (rancangan orientasi sekolah), kebanyakan pelajar masih lemah dalam mendalami dan meng’hadam’ subjek sains sendiri kerana term2 yang kurang difahami ditambah pula dengan masalah explaination dari sesetengah guru. Ianya secara tidak langsung menyekat kaedah penyampaian ilmu tersebut.

Di samping itu, saya agak semua sedia maklum subjek sains sememangnya agak sukar dan perlukan kefahaman yang mendalam dan penerangan yang tepat dalam setiap concept, dan cuba kita bayangkan anak2 yang belajar subjek ini, yang terpaksa memahami dan hadam setiap concept sains dan dalam masa yang sama perlu faham term2 dan ayat BI dalam subjek tersebut yang kadang2 kurang jelas jika sekadar melalui pembacaan. Especially bagi student yang standard 1-6, baru nak berjinak2 dengan bahasa ibunda terpaksa merangkak untuk memahami sains dalam BI sedangkan bahasa ibunda masih belum fasih dan belum dikuasai. Sememangnya jika dari sudut lain orang akan pandang bahawa itu adalah proses pembelajaran yang positif dengan memperkenalkan BI dari peringkat awal tapi disebalik itu sebenarnya begitu banyak kesan2 sampingan yang makin hari makin jelas kelihatan…

Para pengkaji dan ibubapa juga sebenarnya telah menilai prestasi pelajar dan jurang pencapaian matapelajaran Sains dan Matematik yang semakin melebar di antara pelajar luar bandar dan di kawasan cosmopolitan
Jika kita sedar, dasar PPSMI bukan sahaja melibatkan perbelanjaan yang menjangkau ratusan juta ringgit, tetapi juga telah menjadikan pelajar sebagai satu bahan ujikaji tanpa perbahasan yang mendalam.

Apapun, saya sedikit lega dengan pemansuhan PPSMI bagi pihak pelajar2. tapi masih meragui isu baru yakni penetapan had subjek yang boleh diambil oleh pelajar SPM iaitu 10 subjek sahaja mulai tahun 2011.namun, bagi sekolah2 yang menganjurkan pakej subjek aliran sains dan agama,bagaimanakah nasib mereka???

No comments:

Post a Comment