Monday, October 18, 2010

..::alhamdulillah::..

Assalamu’alaikum wbt. Syukur lillah masih diberi peluang merasai nikmat iman dan Islam. Juga dalam meniti usia yang semakin hari semakin singkat perhitungan masanya menemui Pencipta. Syukur juga atas nikmat kelapangan waktu tika ini untuk mencoretkan sesuatu di ruangan blog yang kini terpaksa diubahsuai atas beberapa masalah yang berlaku. Walau apapun yang terpaksa di ubah atau berubah, semuanya dalam percaturan Allah, segala sesuatu hanyalah milik Dia dan tidak layak jika kita mengeluh atau merungut atas setiap sesuatu yang mungkin bukan kehendak kita kerana Dia yang Maha merencanakan setiap episode dunia. “…boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” Sedikit perkongsian sepanjang menikmati cuti-cuti konvo di tg malim baru-baru ini.


13 hb
7pagi: sampai TM, kak mahani ambil di KTM then berehat di KZ A(rumah K.mahani-jazakumullah buat penghuni rumah di atas layanan)
11-12tghari: makan tengahari bersama tam+acik
12tghari: ke kampus ziarah ayu berkonvo. Alhamdulillah Allah mudahkan pertemuan sbb haritu juga ayu akan terus pulang ke kampong halamannya.
1ptg: solat zuhur d surau annur dan berehat di rumah adriyani.
230ptg: bersama acik+ucu+tam+ja bertemu ust faizal dan terus ke pekan mencuci gambar dan sebagainya. Allah bagi nikmat berjalan2 bersama sahabat. Syukur lillah.

815 mlm: bergerak ke rumah dekna bersama ucu+acik+tam+ja. Alhamdulillah skali lagi Allah mudahkan setiap apa yang dirancang. Perasaan gembira yang tak tergambar setelah sekian lama tidak berjumpa menjalin kasih bersama keluarga dekna. Subhanallah. Banyak rupanya cerita2 yang tak sempat kami update tentang dekna. Apapun, moga Allah memberi kekuatan kepada dekna atas setiap ujian yang Allah hadirkan. Yakin dan redho dengan setiap ketentuan Allah. Jangan mengeluh mahupun berbangga dengan setiap apa yang Allah hadirkan buat kita. Banyak cerita2 yang kami kongsi bersama, sehingga di meja makan pun, sambung pulak cerita+tips2 yang sangat2 berguna dari mak dekna. Alhamdulillah pertemuan yang bagi ana sangat bermakna. Berulang kali mak dekna mengajak kami tidur saja di rumahnya mungkin kerana belum puas berkongsi cerita sesama kami, namun atas kekangan2 yang ada kami takdapat memenuhi permintaannya. Terngiang2 dekna berulang kali mluahkan perasaan rindu pada kakak2(ucu+tam+acik+uda+anjang) sebab sudah lama tak temu. Kali terakhir pertemuan kami pada semester 7 yang lepas(tahun lepas) kerana jika di kampus, setiap sem pasti kami akan ziarah ke rumah dekna. Apapun, nikmat pertemuan yang Allah bagi sangat bermakna buat kami. Moga dekna terus terdidik dalam bi’ah solehah dan menjadi muslimah+anak yang solehah insyaallah.
1130mlm: bergerak pulang

14 hb:
830pagi: bersama acik bergerak ke kampus untuk ambil adik k.dila yang sampai di KTM.
11pagi: bergerak ke tapak konvo bersama ucu+acik untuk meraikan konvokesyen k.dila, k.ira dan sahabat2 laen. Alhamdulillah, gembira melihat wajah ceria sahabat2.

1ptg: solat dan bergerak ke rumah k.faezah bagi memenuhi undangannya makan tengahari di rumahnya di kalumpang bersama acik+tam+ucu+mizah+syafidah+umira. Subhanallah, segala perancangan berjalan dengan lancar dengan izin Allah. Alhamdulillah banyak cerita dan kenangan2 yang dikongsi dan diimbas semula. Terubat rindu bertemu k.jah+anak2nya(musa+isa yang comel).

830malam: bergerak ke rumah k.bad. skali lagi Allah mudahkan perancangan untuk berusrah bersama k.bad. Moga perancangan selari dengan redho dan rahmat Allah insyaallah. Kali ni betul2 terubat rindu setelah sekian lama tidak berusrah bersama k.bad(last usrah dgn k.bad sebelum praktikum). Alhamdulillah seperti perancangan, ana serahkan pengisian taujihat sepenuhnya kepada k.bad. Subhanallah walhamdulillah, taujihat yang sangat berguna untuk kami yang bakal bertebaran meneruskan perjuangan di bumi Allah. Terharu dengan kehadiran+sambutan sahabat2(ucu+acik+tam+uda+umi+ja+k.ira+nab+fidah+jidah+k.dila+laila+mizah). Syukur lillah. Moga pengisian+taujihat+tips tersebut dapat menjadi bekalan persediaan kita. Insyaallah. Seperti kebiasaan, diakhir usrah k.bad akan menjamu makanan yg sedap2. Alhamdulillah.

15hb:
Petang: bergerak ke proton city bersama tam+mizah+k.dila+jidah+k.mahani. bergamba+berposing sebagai kenangan. Then terus bergerak ke tapak konvo untuk meraikan acik yang berkonvo pada petang tersebut. Meriah. Alhamdulillah.
Malam: liqo’ bersama sahabat2+taujihat dr ust.

16hb:
Pagi: ramai sahabat2 yang konvo time ni. Seronok+sebak tengok deme berkonvo via live online konvokesyen.
Petang: sesi konvoku. Alhamdulillah selesai semuanya.

Syukur lillah Allah mudahkan pertemuan bersama sahabat2. Moga pertemuan yang berakhir itu bukan sebagai pengakhiran tapi sebagai permulaan memantapkan ukhwah bersama insyaallah. Moga ditetapkan Allah dalam jalan dakwah ilallah dan terus istiqomah memantapkan tarbiyyah. Insyaallah. Moga Allah mudahkan urusan pertemuan bersama sahabat2 kelak atau mungkin pertemuan dengan RobbulJalil mendahului setiap pertemuan yang dirancangan. Allahu’alam.

“Hai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah, dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat), dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang fasiq” (Al-Hasyr : 18).

5 comments:

  1. ude.. ucu cilok gambar. nak letk kt blog. hehe..
    suka baca entry ni.. ucu xpandai nak menulis dh. terubat rindu baca entry ni. keep in touch ye!

    jaga diri, iman + amal.. ape2 hal, jgn segan2 bgtau ucu.. huhu..sedih la pulak. ;(

    siiru 'ala barokatillah

    ReplyDelete
  2. orait...tafadhol cu. hu...sedih gak ni. sama ucu juga ye..apa2 hal jangan lupa bgtau ude gak.hehe. baju belum setle lagi ni..hee

    jaga diri+iman+amal. teruskan perjuangan(^_^)

    ReplyDelete
  3. tam masuk...

    uda, nk gak ambik gambr ni deh..

    sedihnya..kenangan bersama shbt shabiah..

    jazakillah uda ats coretan yg bermakna..nnti nk bg anak cucu tgk blh..hehe

    satu lg kenangan takleh lupa, hp hilang tym ni..Allah bg ujian..Alhamdulillah..

    hari2 mendatang aftr konvo, terasa sebak tak terucap..tak tau la knp..hy Allah yg tahu..

    moga kita bertemu di satu pertemuan teramat indah di SANA..

    love u all FILLAH..

    ReplyDelete
  4. amiin insyaallah.
    ujian hp hilang, ada la tu Allah nak ganti dengan perkara yang lebih baek ukht=)insyaallah
    gamba2...baeklah nanti tunjuk anak cucu deh..huu.
    uhibbukunna fillah(^_^)

    ReplyDelete
  5. mcm2 prasaan muncul bce entry nti n..insyaAllah..
    mg perjuangan kite hnya terhenti bsama nafas yg terakhir..

    majlis keraian bsama ustaz bnar2 mnyentuh hati ana...
    teringat arwah..
    sntsa mngingatkan dr tntg syahid..

    yaAllah..
    plihlah kmi ttap trus brada d jlan Mu..
    amin..
    shabat2 yg dkasihi lillah..
    mg kite akn bjumpe lg dlm prog2 akn dtg dan brkongsi pngalamn msg2 insyaAllah..

    uhibbukuna fillah...<3 ;)

    ReplyDelete