Wednesday, May 11, 2011

..::zikrullah::..

“Ingatlah, dengan berzikir (mengingati Allah) jiwa kamu akan tenang".(Surah Ar-Ra’ad, ayat 28)
“Dan sebutlah nama Tuhanmu pada waktu pagi dan petang, dan pada sebahagian dari malam, maka sujudlah kepadaNya dan bertasbihlah kepadaNya pada bahagian yang panjang di malam hari.” (Surah Al Insan: Ayat 25 & 26)

Diceritakan satu kisah di mana puteri Rasulullah SAW, Fatimah berjumpa baginda dan memberitahu, yang dia memerlukan pembantu rumah. Lantas Nabi Muhammad  SAW bersabda:

“Mahukah aku berikan sesuatu yang lebih baik daripada apa yang kalian minta? Bertakbirlah tiga puluh empat kali, bertasbihlah tiga puluh tiga kali dan bertahmid tiga puluh tiga kali. Itu lebih baik bagi kalian daripada seorang pembantu”

Ini adalah wasiat Nabi SAW kepada puterinya Fatimah..yakni zikir Fatimah yang menjadi amalan kita sehingga ke hari ini. Namun, mungkin akan ada yang bertanya, “apa hubungannya antara permintaan Fatimah terhadap pembantu yang diminta dengan zikir?”

Zikir dapat memberikan kekuatan bagi yang berzikir sehingga mampu meringankan beban pekerjaan yang memenatkan. Diantara fungsi zikir adalah:
**Zikir dapat menghilangkan kekalutan dan kegelisahan dari hati
**Zikir dapat membawa hati bahagia dan senang
**Zikir dapat menjernihkan hati yang berkarat. Setiap segala sesuatu itu berkarat, namun, karat hati adalah lupa dan hawa nafsu. Penjernihan hati adalah dengan zikir, taubat dan istighfar.
**Zikir dapat menenangkan hati dan mendatangkan khusyuk.

Sama2lah kita mencantikkan lagi amalan dengan perbanyakkan zikrullah sebagai kekuatan hati dan ruhiyyah kita. Banyak zikir2 yang boleh kita amalkan agar menjadi manisan bibir kita sepanjang hari. Tidak perlu masa dan tempat yang specific…setiap kelapangan waktu malah pada saat bilapun boleh kita teruskan dengan zikrullah.

Dan sebutlah nama Tuhanmu dalam hatimu dengan merendahkan diri dan rasa takut, dan dengan tidak meninggikan suara, di waktu pagi dan petang, dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang lalai.” (Surah Al A’raf, Ayat 205)

..::Fastabiqulkhairat::..

No comments:

Post a Comment